Acadmic Staff
Bootstrap Slider


Asst.Prof. Sant Chansomsak ,Ph.D.

คณบดี


Educational Qualification :
Ph.D. (Architecture), The University of Auckland, New Zealand.
M.Arch (Sustainability), The University of Auckland, New Zealand.
B Arch (Architecture), Chulalongkorn University, ประเทศไทย.

Telephone :

0 5596 2485 , 0 5596 2462

E-mail :

santc@nu.ac.th


Area of Expert :

Architecture and Sustainability, Ecological and Sustainable Design, History of Architecture, Architectural Concept and Theory

Research Interests :

Sustainable Design, Sustainable Community Development, Educational Facilities, Sustainable Education, Architectural Design and Theory since the Late 19th Century to Contemporary Architecture


Research :
  • (2559). บทบาทของสถาปนิกท้องถิ่นกับการพัฒนาทางสถาปัตยกรรมในภูมิภาค ทัศนะจากงานออกแบบของรองศาสตราจารย์ธิติ เฮงรัศมี
  • (2559). บทบาทของสถาปนิกท้องถิ่นกับการพัฒนาทางสถาปัตยกรรมในภูมิภาค ทัศนะจากงานออกแบบของรองศาสตราจารย์ธิติ เฮงรัศมี
  • (2559). The physical potential of a row house and town house in Phitsanulok to support a self-reliant lifestyle
  • (2558). Roles of Local Architect and Regional Architectural Development through the Works of Associate Professor Dhiti Hengrasmee
  • (2558). The Potential of Eua-arthorn Housing Project o Support a Self-reliant as Guided by the Philosophy of Sufficiency Economy
  • (2555). The physical potential of a single house in Phitsanulok housing development projects for supporting a self-reliant lifestyle
  • (2555). Development of Ideas and Pracitces of Sustainable Architectural Design during the 15 Year (1993-2007)
  • (2555). A comparison study on technological and economical appropriateness between the use of a solar water heating system and a home water boiler system
  • (2548). Local Building Materials in Phitsanulok Province
  • (2546). Architectural Style of the Building in Wat Ratchaburana, Phitsanulok
  • (2016). The physical potential of a row house and town house in Phitsanulok to support a self-reliant lifestyle
  • (2015). Roles of Local Architect and Regional Architectural Development through the Works of Associate Professor Dhiti Hengrasmee
  • (2015). The Potential of Eua-arthorn Housing Project o Support a Self-reliant as Guided by the Philosophy of Sufficiency Economy
  • (2012). The physical potential of a single house in Phitsanulok housing development projects for supporting a self-reliant lifestyle
  • (2012). Development of Ideas and Pracitces of Sustainable Architectural Design during the 15 Year (1993-2007)
  • (2012). A comparison study on technological and economical appropriateness between the use of a solar water heating system and a home water boiler system
  • (2005). Local Building Materials in Phitsanulok Province
  • (2003). Architectural Style of the Building in Wat Ratchaburana, Phitsanulok

Publication :
  • สันต์ จันทร์สมศักดิ์ และ สิริมาส เฮงรัศมี.(2561).จากความฝันสุ่ความจริงถอดบทเรียนจากการทำงาน ร่วมกันกับหน่วยงานปกครองส่วนท้องถิ่น. ,วารสารอาศรมวัฒนธรรมอัตลักษณ์. ,Vol. 18 (2018) No. 1
  • การออกแบบผนังและเปลือกอาคารเพื่อประหยัดพลังงานสำหรับอาคารอเนกประสงค์ มหาวิทยาลัยนเรศวร. ,เจดี : วารสารวิชาการ การออกแบบสภาพแวดล้อม คณะสถาปัตยกรรมศาสตร์ ม.เชียงใหม่ ,Vol. 4 (1474) No. 2 Page. 68-72
  • A Mixed-use House and Its Ability to Support Self-reliant Lifestyle ,GSTF Journal of Engineering Technology ,Vol. 2016 No. 4(1) Page. 88-91
  • Housing for Low-income Households in Thailand and Its Potential for Self-reliant Lifestyle ,GSTF Journal of Engineering Technology ,Vol. 2015 No. 3(3) Page. 85-97
  • Potential of Self-reliant Lifestyle for a Single House in Housing Development Projects ,GSTF Journal of Engineering Technology ,Vol. 2014 No. 3(1) Page. 37-41
  • Education for Lower Footprints ,Living within a Fair Share Ecological Footprint ,Vol. 2013 No. Page. 275-286
  • Environmentally Friendly Architecture Design Studio: A Studio Based Case Study ,Journal of Architectural/Planning Research and Studies ,Vol. 2011 No. 8(1) Page. 97-108
  • Development of Sustainable Architecture Discourse ,Academic Journal of Architecture, Chulalongkorn University ,Vol. 2011 No. 60 Page. 51-68
  • Progressing Practices of Sustainable School Design ,Journal of Green Building ,Vol. 2010 No. 2 Page. 147-157
  • The Roles of Architects in Sustainable Community Development ,Journal of Architectural/Planning Research and Studies ,Vol. 2009 No. 3 Page. 107-136
  • The Buddhist approach to education: An alternative approach for sustainable education ,Asia Pacific Journal of Education ,Vol. 2008 No. 1 Page. 35-50
  • The Buddhist approach to education: An alternative approach for sustainable education ,Asia Pacific Journal of Education ,Vol. 2008 No. 28(1 Page. 35-50
  • (2559). ทัศนะสถาปัตยกรรมยั่งยืน กับระบบผลิตน้ำร้อนพลังงานแสงอาทิตย์และเครื่องทำน้ำอุ่นแบบติดผนัง ,การประชุมวิชาการ นเรศวรวิจัยครั้งที่ 7 ,ม.นเรศวร
  • (2559). Learning to be Responsible Sustainable Citizens ,ASAIHL 2012: Emerging Challenges in University Leadership and Management ,De La Salle University, Manila
  • (2559). โครงการออกแบบหอสมุดสีเขียว มหาวิทยาลัยนเรศวร ,การประชุมวิชาการสร้างสรรค์ระดับชาติหัวข้อ “ภูมิปัญญาท้องถิ่นสร้างสรรค์” ,คณะสถาปัตยกรรมศาสตร์ ม.เชียงใหม่
  • (2558). Green Architecture in a not-Bangkok City (Invited Paper) ,การประชุมวิชาการเทคโนโลยีอาคารด้านพลังงานและสิ่งแวดล้อม (Building Technology Alliance Conference on Energy and Environme ,คณะสถาปัตยกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยขอนแก่น
  • (2557). ผลงานสร้างสรรค์ โครงการปรับปรุงและพัฒนาย่านสถานีรถไฟพิษณุโลก ,การประชุมวิชาการนเรศวรวิจัยครั้งที่ 10 ,ม.นเรศวร
  • (2557). ผลงานสร้างสรรค์ โครงการออกแบบอาคารหอสมุดมหาวิทยาลัยนเรศวร ,การประชุมวิชาการนเรศวรวิจัยครั้งที่ 10 ,ม.นเรศวร
  • (2557). A Comparative Study of the Development of Sustainable Architecture in Thailand ,การประชุมวิชาการเทคโนโลยีอาคารด้านพลังงานและสิ่งแวดล้อม (Building Technology Alliance Conference on Energy and Environme ,คณะสถาปัตยกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยขอนแก่น
  • (2557). Promotion of Responsible Environmental Behaviour though a Personal Experience-based Learning ,The First International Conference on General Education ,Imperial Queen’s Park Hotel, Bangkok
  • (2555). การสอนสอดแทรกผ่านกิจกรรมในชั้นเรียนเพื่อสร้างทัศนคติที่ดีด้านความยั่งยืนทางสิ่งแวดล้อม: กรณีศึกษารายวิชาพลังงานและเทคโนโลยีใกล้ตัว ,การประชุมสัมมนา “อุดมศึกษากับการพัฒนาประเทศไทย” ,ศูนย์ประชุมนานาชาติ เชียงใหม่ แกรนด์วิว โรงแรมเชียงใหม่แกรนด์วิว จังหวัดเชียงใหม่
  • (2554). การศึกษาเพื่อความยั่งยืนทางสิ่งแวดล้อม: การศึกษาผ่านประสบการณ์เพื่อสร้างพลเมืองรุ่นใหม่ ,สัมมนาวิชาการคณะอนุกรรมการดำเนินการกิจกรรมการสร้างรายวชาและการจัดการเรียนการสอนในหมวดวิชาศึกษาทั่วไป , Page. 103-120
  • (2553). การทบทวนบทบาทในการปฏิบัติวิชาชีพตามแนวทางวิถีวิชีวิตยั่งยืน ,นเรศวรวิจัย ครั้งที่ 6 “วิถีชีวิตยั่งยืนบนพื้นฐานเศรษฐกิจพอเพียง” ,พิษณุโลก , Page. 715-723
  • (2548). สมาชิกของชุมชน: บทบาทสถาปนิกที่ถูกมองข้าม ,ฮอมภูมิ – สถาปัตยปาฐะ’47: วิถีสถาปัตย์ วิถีชุมชน วิถีชาวบ้าน ,คณะสถาปัตยกรรมศาสตร์ ม.เชียงใหม่ , Page. 11-1-11-3
  • Can architecture really educate people for sustainability? ,The 2008 World Sustainable Building Conference ,Melbourne , Page. 2262-2269
  • Sustainable Architecture: Architecture as Sustainability ,The 2008 World Sustainable Building Conference ,Melbourne , Page. 2294-2301
  • School design for sustainable education ,CDAST-2008: Intellectuals, Creativity and Innovation for Self-Sufficiency ,Phitsanulok , Page. 479-494
  • Progressing Practices of Sustainable School Design ,iNTA-SEGA 2009: Building Innovation, Technology & Tradition ,Bangkok
  • Western Views on Eastern Practices: Sustainable Design Cases ,Conference Proceeding of The 1st International Conference and Exhibition 2011 “Arts and Design: Integration of the East ,Ubon Ratchathani , Page. 156-162
  • การพัฒนาชุมชนอย่างยั่งยืน: ชุมชนท่าโพธิ์กับมหาวิทยาลัยนเรศวร ,ประชุมทางวิชาการประจำปี 2547 มหาวิทยาลัยนเรศวร ,พิษณุโลก